Emerce
AI: onmisbaar voor marketing, maar kennis schiet tekort
Tweederde van de bedrijven kan niet meer zonder kunstmatige intelligentie in marketing, blijkt uit Duits onderzoek. Toch kampen veel organisaties met een gebrek aan expertise om de technologie optimaal te benutten.
Nederlandse marketeers zullen de bevindingen van het nieuwe Bitkom-onderzoek herkennen. De Duitse belangenorganisatie voor de digitale economie concludeert dat kunstmatige intelligentie inmiddels onmisbaar is geworden voor in hun werk. Tweederde procent van de ondervraagde 180 bedrijven geeft aan dat marketing zonder AI niet langer tot goede resultaten leidt.
De helft van de bedrijven (51%) stelt dat deze technologie inmiddels een aanzienlijk deel van het creatieve marketingwerk overneemt. Van het schrijven van advertentieteksten tot het genereren van visuele content, social postings en blogs.
Hoe florisant dat ook klinkt, er ligt een fundamenteel probleem aan de wortels van deze ontwikkeling.
Ondanks de groeiende afhankelijkheid van GenAI beschikt 52 procent van de marketingafdelingen namelijk niet over de benodigde vaardigheden om deze tools effectief in te zetten. In de basis herkent men dus het nut en de mogelijkheden van de nieuwe IT, maar het lukt niet om versnelling en vernieuwing te brengen.
De oplossing ligt volgens Bitkom in een drieledige aanpak. Bedrijven moeten allereerst een solide data-infrastructuur opbouwen die als fundament kan dienen voor AI-toepassingen. Daarnaast moeten ze gericht investeren in technologie en – wat heet – reskilling. Iedere marketeer met een decennium of meer ervaring kan vertellen dat het verbeteren van de datafundamenten al eeuwen op zijn verlanglijstje staat. En daar vaak geduldig blijft.
Pakketbranche bouwt aan uitgebreid netwerk van pakketpunten
Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht hebben samen met pakketvervoerders en aanbieders van pakketpunten en pakketkluizen afspraken gemaakt om pakketbezorging in steden beter en efficiënter te organiseren. Door te zorgen voor een netwerk van pakketpunten en pakketkluizen op loop- en fietsafstand van bewoners moet het gebruik daarvan aantrekkelijker worden voor consumenten.
Als meer consumenten hun pakket bij een pakketpunt of -kluis laten bezorgen, kan het aantal ritten in de steden flink worden verminderd. Het convenant is ondertekend door PostNL, DHL, DPD, Budbee, VintedGo, De Buren en ViaTim en is mede mogelijk gemaakt door DMI-ecosysteem, een samenwerkingsverband van Rijk, provincies, steden en het bedrijfsleven.
Door de enorme groei van online bestellingen rijden dagelijks duizenden pakketbusjes door de steden. In de vier grote steden worden er dagelijks meer dan 200.000 pakketten bezorgd door verschillende bezorgdiensten, waarvan 80% bij mensen thuis wordt afgeleverd. Dit kan vooral in smalle straten voor opstoppingen en onveilige situaties zorgen. Met het convenant kiezen steden en pakketbedrijven voor een andere aanpak: meer pakketten worden bezorgd via gedeelde pakketpunten, waardoor het aantal ritten in woonstraten afneemt en de vervoerders kosten kunnen besparen.
Waar de pakketvervoerders nu vooral gebruik maken van eigen pakketpunten en -kluizen, is het de bedoeling dat zij op termijn gebruik maken van gedeelde of elkaars locaties. Daardoor wordt het aantal pakketlocaties op loop- of fietsafstand van bewoners een stuk groter. Voor nieuwe locaties wordt gekeken naar zowel publieke als private locaties, zoals OV‑knooppunten, fietsenstallingen, winkels, buurtcentra en sportaccommodaties.
De komende periode wordt gewerkt aan de eerste nieuwe locaties en een gezamenlijke aanpak per stad. Het doel is dat uiterlijk in 2028 iedere inwoner van een stad op korte afstand een pakketpunt of pakketkluis kan bereiken. Daarmee wordt pakketbezorging schoner, veiliger en efficiënter. Met het DMI-ecosysteem wordt gewerkt aan een verdere uitbreiding van het aantal betrokken gemeenten, zoals het G40-stedennetwerk.
